Buitengewone Ledenvergadering De Keerkring op 2 en 7 november 2023 – statutenwijziging en het voortbestaan van De Keerkring

De eerste ledenvergadering was op 2 november. Helaas was dit de dag dat de storm Ciarán over ons land trok. Er waren dan ook maar twee bestuursleden en één lid aanwezig.
Gelukkig was er al rekening mee gehouden dat er op de eerste ledenvergadering niet genoeg leden aanwezig zouden zijn voor de stemming van de statutenwijziging (waarvoor minimaal een tiende van de 472 leden vereist was) en was al een tweede ledenvergadering gepland voor 7 november. Op deze avond waren 11 leden en 3 bestuursleden aanwezig en 6 leden hadden zich afgemeld. Voor deze tweede vergadering is het niet nodig dat er minimaal een tiende van onze leden aanwezig zijn, maar dat tenminste 2/3 van het aantal aanwezige leden moet akkoord gaat met de statutenwijziging.
Na een mondelinge toelichting en het beantwoordden van vragen, zijn de voorgestelde statutenwijzigingen unaniem aangenomen.

Er was deze avond echter nog een tweede, veel belangrijker agendapunt, namelijk het voortbestaan van De Keerkring.
De Keerkring, opgericht in 1976, is sinds 1 januari 2005 aangesloten bij de landelijke vereniging Antroposana (aan hen betaal je de contributie). Antroposana zet zich in voor de belangen van de antroposofische zorg in Nederland en Europa, de zichtbaarheid en erkenning van de integratieve gezondheidszorg en het gebruik en de toegankelijkheid van antroposofische geneesmiddelen.

De Keerkring is nog de enige afdeling met een rechts­persoonlijkheid (vereniging) en dus een bestuur. Als lokale vereniging richten wij ons op het vergroten van de (antroposofische) kennis van onze leden over gezondheid, ziekte en het zelfgenezend vermogen. Wij doen dit door het organiseren van lezingen, workshops en informatie in de nieuwsbrief van het Van Dam Huis.

Het bestuur is echter al geruime tijd op zoek naar een penning­meester.
Per 1 januari 2024 legt onze secretaris, na een periode van ruim 10 jaar, ook haar functie neer (statutair mag een functie maar 3 x 3 jaar worden vervuld). Zij schrijft ook de kopij voor de Keerkring voor de nieuwsbrief van het Van Dam Huis. Dan blijven er nog twee bestuursleden over, waarvan één bestuurslid vanwege gezondheidsproblemen binnenkort genoodzaakt is ook haar bestuurslidmaatschap te beëindigen.

Na herhaalde oproepen in nieuwsbrieven, uitnodigingen voor ALV, op bijeenkomsten e.d. voor bestuursleden of mensen die op een andere manier zich willen inzetten voor De Keerkring, zijn er geen mensen die zich hiervoor aanmelden. Het bestuur vraagt zich dan ook af óf er nog wel behoefte is aan een zelfstandige lokale vereniging.

Het bestuur van De Keerkring kent, na het afscheid van de voorzitter tien jaar geleden, een gedeeld voorzitterschap. Wij zouden ook heel graag zien dat er leden komen die zich inzetten voor het organiseren van bijvoorbeeld lezingen, nu is het bestuur een meewerkend bestuur.

Door de aanwezige leden wordt geruime tijd hardop gedacht over oorzaken en eventuele oplossingen. Er wordt erkend dat het momenteel erg moeilijk is om mensen te vinden voor bestuursfuncties. Er wordt gesuggereerd om de verenigingsstructuur los te laten en met lossere structuren te werken, zoals een afdeling van Antroposana zonder rechtspersoonlijkheid te worden of werkgroepen die zichzelf organiseren.

Aan de andere kant is er ook de angst dat als De Keerkring er niet meer is, er lokaal niets meer wordt georganiseerd. Een aanwezige huisarts (ook lid) geeft aan dat De Keerkring als omhullend en ondersteunend wordt ervaren. De lezingen en workshops worden goed bezocht. En afhankelijk van het onderwerp komen er mensen van verschillende leeftijdsgroepen.
De naam ‘patiëntenvereniging’ wordt besproken, is die naam uitnodigend? Of is bijvoorbeeld ‘gezondheidsvereniging’ een veel passender naam- om daarmee het accent op gezondheid te richten?

Na een vruchtbare uitwisseling is het volgende besloten:

– Er wordt nog eenmaal geprobeerd om bestuursleden te vinden door mensen persoonlijk te benaderen. Dus als jij iemand kent die mogelijk interesse heeft in of geschikt is voor een bestuursfunctie van De Keerkring en alleen een zetje in de rug nodig heeft- moedig dan diegene aan om de stap te zetten! Of mogelijk ben jijzelf diegene?! Het zijn geen moeilijke en ingewikkelde functies en de tijdsbesteding is gemiddeld zo’n 3 à 4 uur per maand. Voor de secretaris is dit een paar uur meer (afhankelijk van invulling functie).

-Een nieuw bestuur kan geheel fris zich beraden over de vorm, de naam en de werkwijze- met het vastleggen van de statutenwijziging door de notaris wordt dan ook nog even gewacht (wordt er voor een andere naam dan ‘patiëntenvereniging’ gekozen dan kan dat gelijk worden meegenomen).

-Naast het vervullen van een bestuursfunctie zijn er meerdere interessante mogelijkheden om een bijdrage te leveren zoals het (mede)organiseren van lezingen/workshops, het schrijven voor de nieuwsbrief, het omzetten van de digitale- naar een papieren nieuwsbrief.

-In het voorjaar van 2024 is er weer een Ledenvergadering, dan wordt de situatie opnieuw bekeken. Wij hopen op enthousiaste bestuurskandidaten, anders zal er niets anders op zitten dan dat De Keerkring als zelfstandige vereniging helaas opgeheven wordt. Maar ook “Wij gaan ervoor!” klonk het op de avond.

Reageren is niet mogelijk.